Dlaczego należy wymieniać i jak dbać o rozrząd?
Układ rozrządu to jeden z najważniejszych elementów pojazdów silnikowych. Odpowiada za doprowadzenie powietrza do cylindrów i odprowadzenie emitowanych gazów z jednostki napędowej. W jaki sposób dbać o ten zespół części i w jaki sposób konserwować jego elementy?
Rozrząd w samochodzie może mieć pasek i łańcuch. Bardzo powszechna jest opinia, że wyłącznie ten pierwszy podlega wymianie. Czy jest ona jednak prawdziwa?
Czy zawsze trzeba wymieniać rozrząd?
W przypadku rozrządów opartych na paskach konieczna jest regularna wymiana całego układu po przejechaniu około 50 – 90 tysięcy kilometrów lub po około 5-7 latach (dane te mogą różnić się w zależności od typu samochodu i wytycznych producenta). Poza paskiem należy wymienić również napinacze, wszystkie paski oraz pompę wody. Pamiętaj, że wymiana rozrządu musi być zrobiona perfekcyjnie, a sam pasek ma leżeć zgodnie z wytycznymi producenta – złe spasowanie układu może doprowadzić nawet do trwałej usterki silnika!
W przypadku nowych łańcuchów rozrządu nie musisz bać się o ewentualne zerwanie i uszkodzenie silnika. Producenci zalecają wymianę elementów takiego układu tylko w przypadku niepokojących objawów (np. głośnej pracy lub terkotania). W starszych autach zalecana jest wymiana łańcucha po 300-500 tysięcy kilometrów.
Jak dbać o rozrząd?
Przede wszystkim nie ruszaj gwałtownie spod świateł i staraj się łagodnie hamować. Dostosuj prędkość do warunków na drodze. Hamuj silnikiem i nie wrzucaj na luz w trakcie zjeżdżania z góry. W ten sposób przedłużysz żywotność swojego paska.