Samochód używany – na co warto zwrócić uwagę przed zakupem?
Zakup samochodu używanego zawsze obarczony jest ryzykiem. Nigdy nie masz bowiem pewności, co kryje się pod maską oglądanego pojazdu. Są jednak sposoby, które pozwalają wyeliminować największe zagrożenia‼ Na jakie elementy auta powinieneś zwrócić uwagę podczas oglądania samochodu ?
Przed przystąpieniem do sprawdzenia samego pojazdu, skontroluj dokładnie dokumenty. W przypadku auta sprowadzonego z zagranicy najważniejsze by nie kupować auta z tzw. szarej strefy czyli potocznie rzecz ujmując na tzw. „Niemca”. Ważne jest by dane osoby lub firmy sprzedającej samochód widniały w dokumentach zakupowych czyli na umowie kupna/sprzedaży bądź fakturze .Wtedy możemy mieć pewność legalności pochodzenia auta i to ta osoba bądź firma za sprzedaż odpowiada. Oprócz faktury zakupu do rejestracji niezbędne jest badanie techniczne, potwierdzenie płatności akcyzy i niekiedy tłumaczenia dokumentów. W przypadku auta zarejestrowanego w Polsce, powinno mieć aktualną polisę OC, przegląd (chyba, że o jego braku poinformował wcześniej właściciel). Numer VIN na dowodzie rejestracyjnym musi zgadzać się na tym, który wybity jest pod maską. Po numerze auta możesz w Internecie skontrolować jego historię i czy przebieg nie był cofnięty, nie wszystkie jednak portale są wiarygodnym źródłem. Najlepiej weryfikować takie informacje w autoryzowanym serwisie. Auto zarejestrowane w Polsce można zweryfikować na rządowej stronie www.historiapojazdu.gov.pl
Przejdźmy teraz do oględzin pojazdu !
Już na początku oglądania pojazdu używanego odpal silnik. Musisz sprawdzić jak funkcjonuje zimny i rozgrzany. Obroty nie powinny falować, a dźwięk musi być równy. Z układu wydechowego nie powinno się kopcić ani dymić. Przed wyruszeniem w próbną jazdę zobacz czy wszystkie światła działają. Następnie możesz ruszyć w drogę. Podczas jazdy testowej włącz klimatyzację, by zobaczyć czy działa. Hamuj delikatnie, pulsacyjnie i mocno – kierownica nie powinna wtedy drgać. Staraj się wchodzić w delikatne i ostre zakręty, żeby zobaczyć czy nie ma luzów w układzie kierowniczym. Na wzniesieniu zaciągnij też ręczny, aby sprawdzić czy utrzymuje pojazd bez ruchu.
Zweryfikuj również stan lakieru, dobrze posłużyć się w tym celu miernikiem. Lakier fabryczny powinien mieć grubość od 90 do 170 µm (mikrometrów) w zależności do producenta auta i rodzaju lakieru (akrylowy/metaliczny), podwójnie malowany element ma grubość od 170 do 350 µm, szpachlowany element ma grubość powyżej 350 µm. Trzeba jednak mieć na uwadze, że są to wartości uśrednione. Nie ma bowiem odgórnie ustalonych norm obligujących producentów do pokrywania pojazdów konkretną grubością lakieru. Sprawdź również stan opon oraz poszczególnych elementów wyposażenia. Na koniec wjedź na kanał i spójrz na przewody hamulcowe, paliwowe, zawieszenie. Skontroluj poziom oleju w silniku, płynu chłodniczego. Jeżeli wszystko jest ok – możesz zacząć targować cenę!